Kompis eller vän

Igår när jag och Chris satt ute på balkongen och rökte så började vi prata lite om skillnaden mellan vad en kompis och vad en vän är, Tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag ser på den saken.

I mina ögon är en kompis någon som man har under en kortare period i livet och kanske umgås med ganska intensivt uder den tiden. Har träffat många sådanna och det tror jag att de flesta gjort. Den där personen som man har så oerhört roligt med, som man pratar med om mycket men ändå kanske inte allt för eftersom att man ändå känner att den här vänskapen kommer inte att hålla? Som efter ett mindre bråk eller liknande säger upp bekantskapen totalt. Kanske försöker man hålla kvar i vänskapen även om man vet att det här aldrig kommer att hålla i längden, bara för att man hade så roligt under den perioden av sitt liv, eller kanske bara för att man inte vill bli lämnad ensam. Jag vet inte, men under olika perioder i livet omger man sig med olika personer, personer som man kan ha barnsligt roligt med under en viss tid. Personer som man möter på en helt annan nivå med, men ändå så funkar det inte. Det kanske känns att den här vänskapen är alldeles för skör för att hålla om något skulle hända. En vän däremot finns på en helt annan nivå. Ni kanske inte hörs varje dag men du vet ändå att även om ni kanske bara hörs av en gång i halvåret är det en person som kommer att finnas i ditt liv tills ni blir gamla och grå. En vänskap som är för stark för att någon liten skit sak skulle kunna sära på det, när du vet att både du och din vän behöver och vill vara vänner. För bråk uppstår så är det alltid, och om vänskapen klarar  av bråken det är då som du kan börja prata vänner. Sen har jag vänner jag aldrig har bråkat med också, men vet att det här kommer hålla. För jag vägrar släppa taget, och vet att det kommer inte min vän göra heller. Sen finns det den vännen jag har som jag har bråkat med så det skriker om, men även om vi vill säga upp kontakten så vet vi båda att det aldrig kommer att gå. Kanske har ett uppehåll på att prata 1 månad eller 1 år, men vet att även under de här perioderna så bryr vi oss. Ja en vänskap kanske är mer att jobba med och kriga för att få, men det är värt det! Det är verkligen värt det. Men jag anser att man behöver kompisar också. Man har sina vänner och man har sina kompisar. Kompisar som betyder mycket under en viss period, och vänner som betyder mest genom allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0